Co se to děje v Izraeli?
Na počátku 90. let se řada lidí domnívala, že s koncem studené války dojde postupně k úplnému globálnímu vítězství demokracie a ekonomického liberalismu, čímž dějiny v podstatě skončí a ve světě už se vlastně nebude nic moc zásadního dít. Budoucí historici se unudí k smrti a senzacechtiví novináři nebudou mít co žrát. V té době to tak totiž opravdu chvíli vypadalo. Asi nejznámějším vyjádřením dobového optimismu je slavná kniha amerického politologa Francise Fukuyama "Konec dějin a poslední člověk" z roku 1992.
Dnes, v roce 2023, můžeme už
s konečnou platností prohlásit, že náš tehdejší optimismus nebyl na místě.
Lidé jako druh se evidentně nudit nechtějí, takže se aktivně starají o to, aby
i tohle století bylo přinejmenším stejně tak "akční" a bláznivé, jako byla
staletí předchozí. Ne vždy si to v danou chvíli plně uvědomujeme, ale to,
co dnes sledujeme v televizi v přímém přenosu, jsou doslova události
dějinného významu. O pandemii covidu, útoku na Kapitol poté co Trump prohrál
prezidentské volby i o válce na Ukrajině se budou učit studenti historie
ještě dlouho po naší smrti. Protože to jsou všechno události, které budou mít
dlouhodobé zásadní dopady na celou podobu globální reality. A taky budou naši
potomci děsně moudře (s bezpečným odstupem několika generací) hodnotit,
jak dobře jsme si tenkrát vedli. A nejsem si úplně jistý, jestli na nás budou
vždycky pyšní.
Už teď je jisté, že se do kategorie
zásadních dějinných událostí zařadí i nedávný útok Hamásu na Izrael (resp.
válka Izraele s Hamásem, jak se tomu celému už teď začíná říkat). Násilí
mezi Židy a Araby na Blízkém východě se stalo už takovým koloritem, že ho
většina z nás přestala aktivně vnímat. Stala se z něj "pěna dní". Pár
mrtvých tady, pár mrtvých tam, každých pár dní už po pár desítek let. Člověk
z toho po čase poněkud otupí a přestane na podobné články klikat. Je to
trochu smutné, ale je to tak. A není na tom vlastně nic špatného, protože
kdyby měl každý z nás truchlit kvůli každé tragédii, anebo kvůli každému
bezpráví, které se na světě každý den děje, tak by se z toho musel
zbláznit. Ignorance je náš obranný mechanismus proti přehlcení smutkem a zlobou
a je dobře, že takový mechanismus máme.
To, co se stalo před pár dny, ale
z onoho koloritu výrazně vybočuje. To, co se stalo před pár dny
(a stále se to děje a ještě bude dít) je opravdu velký zlom v celém
konfliktu a bude to mít dost zásadní dlouhodobé dopady (byť teď ještě nikdo
přesně neví jaké). A takové zásadní zlomy se ignorovat obvykle nevyplácí.
Izrael byl pochopitelně na
teroristické útoky "zvyklý", ale tohle je svým rozsahem i způsobem
provedení opravdu zcela výjimečné. Počet mrtvých Izraelců překonal 1200 (a toto
číslo nemusí být konečné), počet zraněných jde do tisíců a další velké množství
lidí (civilistů i vojáků) bylo teroristy uneseno. Nic podobného Izrael za celou
svou historii nezažil, a to není jeho historie na násilné a teroristické
akty zrovna chudá.
Areál olympijských her v Mnichově, kde byl v roce 1972 spáchán známý teroristický útok na izraelské sportovce (foto: Petr Holý)
Jen abychom si to uvedli do kontextu – při nejhorším teroristickém útoku v moderních lidských dějinách (kterým bylo samozřejmě 11. září) zahynulo přibližně 3 000 lidí. Pro Ameriku to byla pochopitelně velká rána, nicméně je potřeba si uvědomit, že Američanů je hodně přes 300 milionů. Naopak populace Izraele je v zásadě srovnatelná s populací českou (dokonce je ještě o něco menší). Kdybychom přepočetli lidské ztráty na počet obyvatel, tak je poslední útok Hamásu pro Izraelce více než 13x horší než 11. září pro Američany. Je to zkrátka tragédie historických rozměrů.
Izraelci navíc rozhodně nejsou
zvyklí na to, že teroristé na mnoho hodin (v ojedinělých případech dokonce na
několik dní) doslova ovládnou celá města a vesnice. Nejsou zvyklí na to, že na
zoufalá volání tak dlouho nepřijde žádná pomoc. Ani na to, že teroristé
přemůžou místní policejní složky i celé vojenské posádky, a dokonce se zmocní
těžké vojenské techniky (včetně nejméně jednoho tanku). I v téhle zemi,
zvyklé na ledacos, jde v mnoha ohledech skutečně o bezprecedentní
tragédii.
Takže možná není špatný nápad si trochu shrnout, co k tomu vlastně vedlo a k čemu to nejspíš povede.
Tanky Merkava. Latrun. (foto: Petr Holý)
Jsou Palestinci viníci nebo oběti?
Tak velká událost pochopitelně
málokdy nechá lidi chladnými, takže internet okamžitě zaplavily statusy
vyjadřující jednoznačnou podporu jedné či druhé straně sporu. Většina lidí měla
už dávno v izraelsko-palestinském konfliktu nějakého svého favorita a
všechno, co se kdy v dějinách stalo (a ještě stane) je pouze utvrzuje
v tom, že ta jejich strana je vždycky obětí a ta druhá viníkem všeho zla.
V západních zemích (zejména v USA a v Británii) je debata naprosto o čemkoliv už natolik zpolitizovaná, že se dokonce i názory na dění na Blízkém východě radikálně liší podle toho, jestli je někdo levičák (obvykle nekritický fanda Palestinců), anebo pravičák (obvykle nekritický fanda Izraelců). Výsledkem je už ohraná apologetická hra v médiích a na sociálních sítích. Když palestinští teroristé udělají něco ošklivého, tak začnou levičáci upozorňovat, že je to jen důsledek utlačování nebohého palestinského lidu a dlouhodobé nezákonné okupace palestinských území ze strany Izraele. Když udělá něco ošklivého židovský stát, tak se zase ozvou pravičáci, že je to jen důsledek palestinských útoků na Izrael.
Řekněme, že se téhle hry (která se
možná vztahuje víc k naší domácí politice než k samotnému dění na Blízkém
východě) nechceme účastnit. Co máme potom dělat a co si máme myslet? Teď možná
čekáte, že napíšu, že pravda je někde uprostřed a nic není černobílé. Ale to by
bylo moc jednoduché. Myslím, že základ rozumného přístupu k tomu, co se
teď děje, je začít rozlišovat izraelsko-palestinský konflikt jako celek a
současný útok Hamásu na Izrael. To druhé je sice pochopitelně součástí toho
prvního, ale to neznamená, že se máme k oběma fenoménům stavět stejně.
Izraelsko-palestinský konflikt jako
celek opravdu není černobílý. Vlastně je to jeden z nejkomplikovanějších sporů
v celých lidských dějinách. Každý, kdo se někdy pokusil ho pochopit
v celé jeho komplexnosti, musel poctivě uznat, že je to téměř marné
snažení. Dějiny téhle epické hádky a její předehry jdou nazpět celá tisíciletí
a během téhle neuvěřitelně dlouhé doby se obě strany sporu dopustily tolika
nepravostí a nespravedlností, že jenom jejich výčet by byl na několik docela
tlustých knih. Každý, kdo má v tomhle zápase nějakého svého favorita, si
může selektivně najít bezpočet příkladů, kdy se "ti druzí" dopustili nějakého
strašného bezpráví a nemusí si nijak zvlášť vymýšlet. Obě strany se mohou zcela
legitimně cítit "ukřivděné" a hádat se můžeme leda tak o to, která z nich
je ukřivděná víc.
O samotném posledním útoku Hamásu
(s podporou Íránu) na Izrael ale nic z toho neplatí. Tenhle útok je
zcela černobílý a hledání viníka zde není nikterak složité. Tenhle
útok byl naprosto nelidská a odporná prasárna a teroristé z Hamásu,
kteří ho provedli, jsou lidské zrůdy, které si nezaslouží naprosto žádné
sympatie kohokoliv, kdo není stejná lidská zrůda jako oni. Tenhle útok nemá
naprosto žádné ospravedlnění a historicky se nikdy nikomu nestalo nic, co by
jej činilo méně zvráceným. Tečka.
Někteří lidé na Západě se snaží to,
co se stalo, alespoň částečně omluvit jako "boj proti izraelské okupaci" a
reakci na provokace, které vůči Palestincům dělá současná extremistická
izraelská vláda (o té se ještě zmíníme). Ano, Izrael (dle mezinárodního
práva) ilegálně okupuje některá palestinská území a současná izraelská vláda je
skutečně bez přehánění extremistická a opravdu Palestince provokuje, jak jen
může (takže je Západní břeh doslova na pokraji další intifády).
To je všechno pravda, ale problém
je v tom, že se současným útokem to nemá vůbec co dělat. A nejde tu jen o
to, že v tomto případě "boj proti izraelské okupaci" provádějí teroristé
z Gazy, která Izraelem okupovaná není. Jde tu hlavně o to, že by Hamás
tento útok nejspíš provedl i tehdy, kdyby Izrael Palestincům vůbec nijak
neubližoval, a dokonce jim třeba zadarmo rozdával lízátka.
Hamásu totiž naprosto nejde o
nějakou ochranu Palestinců a jejich územních práv a nároků. Dokonce spíš naopak
– čím víc Palestinců Izraelci zabijí nebo jiným způsobem poškodí, tím pro Hamás
lépe. Hamás totiž z palestinského utrpení žije a profituje, jen díky němu
získává nové členy a jen díky němu mu plynou nemalé finanční prostředky
z mnoha muslimských zemí. Pokud má někdo na světě zájem na umocňování
utrpení běžných Palestinců, pak je to právě Hamás a jeho podporovatelé (mezi
které kupodivu patří i mnoho běžných Palestinců, což je paradox, který si záhy
vysvětlíme). Pokud vám tedy někdo bude tvrdit, že Hamás svými činy "bojuje za
lepší život pro Palestince", tak mu nevěřte. Protože Hamás bojuje za pravý
opak. Kdyby měli Palestinci skvělý život, Hamás by přestal existovat.
Podobně je nutné si uvědomit, že
Hamásu nejde o nějaké spravedlivější vymezení vzájemných hranic mezi Židy
a Palestinci, o ukončení izraelské okupace Západní břehu, ilegální osadnické
politiky atd. Hamás má jeden jediný cíl a tím je úplná a naprostá likvidace
státu Izrael a vyhlazení veškeré židovské populace na Blízkém východě.
Z tohoto cíle nehodlá slevit a nechce v něm dělat žádné kompromisy.
Hamás je totiž islamistická organizace, jejímž programem je náboženský
fanatismus. On vám ostatně jeden z vůdců Hamásu na nedávno zveřejněném
videu sám vysvětlí, že o Izrael a jeho činy vlastně až tak nejde, protože
konečným cílem je eliminace bezvěrců po celém světě.
Izrael skutečně dělá vůči
Palestincům mnoho věcí, které nejsou tak úplně "košer". Ale to Hamás nijak
zvlášť nezajímá (maximálně do té míry, aby se to dalo využít do propagandy).
Členové Hamásu zkrátka bytostně nenávidí Židy (napsal bych, že jsou antisemité,
ale jelikož jsou Palestinci také Semité, tak by to asi úplně nedávalo smysl) a nenáviděli by je i tehdy, pokud by Izraelci byli ti nejmilejší lidé na světě. Přítomnost
Židů ve Svaté zemi prostě považují členové Hamásu za urážku Boha a eliminaci
každého jednoho Žida (lhostejno jestli vojáka, civilisty nebo dítěte) za
chvályhodný čin, za který budou oceněni v příštím životě.
Tahle organizace zkrátka nemá žádné
racionální nebo férové požadavky. Řadoví členové Hamásu jsou prostě jen
nenávistnou náboženskou ideologií naprosto sežvýkaní pošuci, se kterými se nedá
dost dobře o čemkoliv vyjednávat. Pakliže je jejich hlavním požadavkem,
aby se všichni Izraelci sebrali a nakráčeli do moře a nejsou ochotní tento
požadavek jakkoliv zmírnit, můžeme opravdu vinit Izraelce, že neplní požadavky
Hamásu? Říkat, že si Izraelci za ono nesmyslné vraždění mohou tak trochu sami,
je proto přinejmenším chucpe (nehledě na to, že jsou na to paragrafy).
To je, jako kdyby vám někdo
přiložil pistoli k hlavě a řekl, že pokud se sami nezabijete, tak vás
zastřelí. Vy byste se nezabili, on vás zastřelil a někdo chytrý pak na Facebook
napsal, že si za to vlastně můžete sami, protože jste ho neposlechli. V dějinách
izraelsko-arabského konfliktu byste našli mnoho příkladů "vyprovokovaného
násilí" (které bylo přímou reakcí na něco ošklivého z druhé strany), ale
to opravdu nebyl tento případ (spíš by to byl případ izraelské odvety, která
teď bude následovat).
Izraelci si nějakou dobu mysleli,
že se s Hamásem nějak jednat dá. V 80. letech dokonce izraelské vlády
Hamás skrytě podporovaly, protože v něm viděly možnou protiváhu OOP
(Arafatovy Organizace pro osvobození Palestiny). Hra "rozděl a panuj" nicméně
Izraelcům vůbec nevyšla, protože zatímco OOP byla ochotná k určitým
pragmatickým ústupkům, Hamás byl ve svých cílech vždycky naprosto
nekompromisní. To mu paradoxně přihrálo mnoho sympatií, protože byl ve srovnání
s OOP objektivně mnohem méně zkorumpovaný, a hlavně ho nikdo nemohl
obvinit z "kolaborace s nepřítelem".
Když Hamás po odchodu izraelské
armády nakonec zcela ovládl Gazu, Izraelci zase doufali, že ho to trochu
umírní. To ostatně běžně vidíme v politice, že se někteří radikálně
vystupující opoziční vůdci trochu uklidní, když se dostanou k moci a padne
na odpovědnost s vládnutím spojená. Izraelci věřili, že se Hamás neodváží
k ničemu radikálnímu už proto, že vlastně má, co chtěl (ovládl Gazu) a jakoukoliv
radikální akcí proti silnějšímu nepříteli by riskoval, že to zase ztratí. Navíc
jej zjevně podceňovali a nevěřili, že by byl něčeho podobně rozsáhlého a sofistikovaného vůbec schopen. Byť si byli samozřejmě dobře vědomi toho, že má
Hamás podporu některých mocných státních aktérů (zejména Íránu a Kataru).
Hamás se prostě definitivně odkopal
v tom smyslu, že skutečně není ničím jiným než teroristickou organizací a
nedá se s ním dělat nic jiného, než jej fyzicky zničit (což je bohužel asi
nereálné, ale o tom za chvíli). Hamásu slouží ke cti, že se tím od svého
počátku nijak netajil a naprosto otevřeně přiznával, že je extremistickou
organizací plnou vymaštěných náboženských fanatiků. To se jen někteří na Západě
i v Izraeli domnívali, že to ten Hamás možná jenom tak říká, ale nemyslí
to úplně vážně. No, hele, myslel to vážně. Na rozdíl od Putinova režimu o sobě
Hamás aspoň nekecá a netváří se, že je něco jiného, než co je. Jsme extremistické
svině a netajíme se tím.
Tak fajn, tak teď jsme si doufám
ujasnili, kdo za to vraždění může. Může za něj Hamás (k Íránu se ještě
dostaneme). Pak je tady složitější otázka, do jaké míry za něj můžou ostatní
Palestinci, zejména ti z Gazy. Protože (a to některé z vás možná překvapí)
ne všichni obyvatelé Gazy jsou členy Hamásu. Někteří čeští diskutující se
vlivem zvěrstev, kterých jsme byli nedávno svědky, nechali trochu unést
a začali vyzývat k vyhnání (v lepším případě) všech Palestinců
z Palestiny. To bych být vámi raději nedělal, mimo jiné proto, že na
schvalování etnických čistek a genocidy jsou u nás taky paragrafy (když už vám
nestačí samotný fakt, že etnické čistky a genocidy vlastně nikdy nejsou nic
pěkného).
Souhlasím nicméně s tím, že
otázka, zdali jsou řadoví Palestinci viníci nebo oběti, je poměrně
komplikovaná. Oni jsou totiž v nějaké míře obojí (a to, v jaké míře,
už je dost individuální). Je totiž pravda, že Hamás má mezi civilisty (nejen)
v Gaze poměrně masivní podporu. A řada lidí v Palestině není
z toho, co se v Izraeli stalo, nijak zvlášť nešťastná, a někteří to
dokonce poměrně nepokrytě oslavují.
Než ale začneme dělat ze všech
Palestinců automaticky teroristy, tak bychom si měli říct, proč to tak vlastně
je. Ono má totiž všechno nějaký svůj důvod a rozhodně není pravda, že by byli
Palestinci nějak "geneticky předurčení" k podpoře extremistů a fanatiků.
Přinejmenším k ní nejsou předurčeni o nic víc než třeba Češi,
Slováci, Němci, Rusové nebo Američané. Geneticky jsou totiž všichni lidé na
světě víceméně stejní, mění se jen okolnosti, do kterých se rodí a ve kterých
vyrůstají. Takže je dost dobře možné (a tvrdím si říct, že i pravděpodobné), že
kdybyste se vy narodili v uprchlickém táboře v Gaze, tak by
z vás klidně mohli být zarytí teroristé. A naopak, kdyby se někdo
z oněch teroristů, kteří dělali všechny ty odporné věci, narodil někde
jinde a jindy, tak by z něj dost možná nebyl terorista, ale třeba hrozně
hodný hasič, který by zachraňoval pejsky a tak.
Tak jako si dnes spousta lidí
namlouvá (poté, co vědí, jak nakonec dopadla 2. světová válka a vůbec mají
spoustu informací, které lidé v dané době neměli), že kdyby žili ve 30.
letech v Německu a úplně všichni kolem nich na ulici nadšeně hajlovali, tak
zrovna oni by tu ruku nezvedli. Anebo, že kdyby se narodili na počátku 19.
století na americkém Jihu, tak by hned propustili všechny svoje otroky (čímž by
svou rodinu dobrovolně připravili o hlavní zdroj příjmů) a bojovali proti svými
sousedům za zrovnoprávnění všech ras. Tak jako je to možné (i takoví lidé se
tehdy našli). Ale statisticky to není moc pravděpodobné (protože takových lidí
tehdy nebylo moc a většinou nedopadli příliš dobře).
Já zkrátka nejsem natolik odvážný,
abych něco podobného o sobě tvrdil, takže si obvykle netroufám příliš
přísně soudit obyčejné lidi z úplně jiné doby, anebo z úplně jiného
kulturního okruhu (soudit jejich ideologické a politické vůdce a strůjce
zla mi až takový problém nedělá, protože ti si to zkrátka zaslouží). Já vím jen
to, že hajlovat v 21. století může už jen úplný dement a pokud někdo stále
ještě vlastní otroky, tak by měl jít do vězení až zčerná (racist pun intended).
Ono je totiž dost dobře možné (a
vlastně je to i vcelku pravděpodobná), že velká většina vojáků Wehrmachtu
(anebo ruských vojáků na Ukrajině) nebyli a nejsou nijak "bytostně zlí" lidé.
Oni to byli a jsou vlastně úplně stejní lidé jako vy, kteří se jen narodili do
jiné reality, jejíž omezenost nebyli schopní prolomit, a proto bojovali a
bojují ve jménu zlé ideologie. Ve válkách se obvykle nebojuje proti
individuálním lidem, ale právě proti ideologickému zlu, které umí řadu
jednotlivých lidí posednout. A občas bohužel není jiná cesta, jak toto zlo porazit
než za pomoci násilí. Protože někdy vám zkrátka nedá jinou možnost. Nechat zlo
vyhrát by totiž bylo ještě větším zlem. Což je zásadní argument proti
radikálnímu pacifismu, který může ve jménu boje proti lidskému utrpení mnohem
víc lidského utrpení způsobit. Válka je utrpení plná, ale myslíte, že kdybychom
nechali Hitlera bez boje vyhrát (a válce se tak vyhnuli), tak by toho utrpení
bylo méně? Obávám se, že ani náhodou!
Mimo jiné tím chcí říct, že je
strašně lehké soudit řadové Palestince z pohodlí českého gauče, ale musíte
si uvědomit, že ti lidé žijí v úplně jiné realitě (což je samozřejmě
v nemalé míře i jejich vina). Mají docela odlišné informace o světě a jeho
fungování, než máte vy. Prošli úplně jinou výchovou, jiným vzdělávacím systémem
a prakticky všichni, se kterými se kdy v životě potkali a všechno, co kdy
v životě viděli a četli, je utvrzuje v tom, že ten jejich pohled
na realitu je ten správný.
Jaká je vlastně tahle jejich
realita? Tak například mnoho obyvatel Gazy nemá Hamás spojený ani tak
s teroristickými akty, ale s humanitární činností. Hamás má kromě své
militantní složky také charitativní křídlo, které provozuje nemocnice a školy a
supluje reálně nefungující sociální systém. Od chvíle, co ovládl Gazu, Hamás
prakticky plně kontroluje veškerý tok informací uvnitř téhle malé palestinské
enklávy. Veškerou svou bohulibou činnost dokáže náležitě využít v masivní
propagandě, kterou valí do místních lidí pod tlakem. A všechno špatné, co se
v Gaze děje, dokáže vcelku mistrně svádět na Izrael (včetně toho, co
logicky pramení z jeho vlastní neschopnosti vládnout). Takže pokud
v Gaze něco nefunguje (třeba vodovod nebo tak), anebo lidem něco chybí,
tak je to proto, že nám zlí Židé vypnuli kohoutek a blokují nám dovoz zboží.
Občas je to pravda, často taky není, ale pro řadového Palestince je to dost
těžké rozlišit.
Hamás si doslova kupuje loajalitu
místních lidí, což není v jedné z nejchudších oblastí Blízkého
východu nijak těžké (ani zvlášť finančně náročné). Místní lidé tak velmi často
mají s Hamásem nějakou pozitivní zkušenost. Je to zkrátka organizace,
která jim někdy nějak pomohla, byť ne dost na to, aby pořád nežili
v příšerné chudobě a v obecně tragických životních podmínkách. Hamás se
totiž příliš nechlubí tím, že to, že lidé v Gaze nežijí v ještě
větším svrabu, je do značné míry zásluha Západu (EU, USA atd.), který sem
posílá opravdu hodně peněz v rámci humanitární pomoci.
Naopak jediná zkušenost, kterou
mají tihle lidé s Izraelem, bývají bomby, které sem občas přiletí
a často zabijí nějaké civilisty (v rámci odvetných úderů po teroristických
útocích). V Izraeli jinak nikdy nebyli a žádné Izraelce neznají. Většina
z nich vlastně vůbec nikdy nikde nebyla, protože opustit Gazu je pro
místní docela velký problém. Vzdělání se těm nejmladším dostalo ve školách
ovládaných Hamásem, ve kterých se toho kromě Koránu mnoho nenaučíte. Co přesně
čekáte, že si tihle lidé budou myslet a koho budou podporovat?
Hraniční zdi a ploty. Východní Jeruzalém. (foto: Petr Holý)
Zvlášť když vidíte, že i lidé, kteří mají výrazně lepší přístup k informacím a ke vzdělání a jsou na tom i po ekonomické stránce nesrovnatelně lépe (třeba muslimští imigranti v EU a jejich potomci, anebo řada "obyčejných" Čechů a Slováků) nemá taky žádný problém podlehnout naprosto zvráceným ideologiím a podporovat všelijaké extremisty (náboženské či politické).
Já jsem dalek toho, abych všechny
tyhle lidi úplně vyviňoval z veškeré odpovědnosti. Samozřejmě, že je to do
značné míry také jejich vina. Ale zároveň je to také vina okolností, ve kterých
tihle lidé žijí. A pokud chceme, aby lidí, kteří podporují extremisty, bylo
míň, tak zkrátka musíme začít proměnou oněch okolností. Jinak se prostě nepohneme
z místa.
Palestinci jsou viníci i oběti
z mnoha různých úhlů pohledu. Jsou obětí státu Izrael, který vznikl na
místě, kde tito lidé žili po celá staletí a v důsledku jeho vzniku řada
z nich přišla o domov a někteří z nich i o život. Tady je nicméně
dobré připomenout, že židovský stát zároveň vznikl na místě, kde kdysi
existoval a židovská přítomnost ve Svaté zemi má ještě mnohem delší a starší
tradici než přítomnost arabská. Obě dvě komunity tak mohou oprávněně říkat, že
mají na tuto zemi silný nárok a přijde mi téměř nemožné jednoznačně
rozhodnout, kdo má ten nárok větší. Už dlouho je zřejmé, že jediným možným
řešením je se o tento nárok dělit, což ale řada lidí na obou stranách zásadně
odmítá.
Zároveň si myslím, že možná ještě
víc než obětí Izraele, jsou Palestinci obětí politiky řady muslimských zemí,
které se jinak tváří jako jejich největší kamarádi. Když v roce 1947
končila britská mandátní správa na tomto území, OSN přišlo s návrhem vzniku
dvou států na území Palestiny – arabského a židovského. Město Jeruzalém,
které bylo pro všechny příliš důležité na to, aby se jej byli ochotní vzdát,
mělo zůstat pod mezinárodní správou.
Židé (včetně mnoha radikálních
sionistických organizací, které měly původně mnohem ambicióznější požadavky)
byli ochotní na tento plán přistoupit, protože jim po mnoha staletích (a
prodělaných hrůzách holokaustu) přiřkl konečně "vlastní místo na Zemi". Arabové
(Palestinci i zástupci dalších arabských zemí) jej odmítli, protože měli pocit,
že je vůči nim nespravedlivý. Židé dostali 62 % území mandátní Palestiny,
přestože Arabů bylo dvakrát tolik. Vadilo jim také, že židovský stát má
zahrnovat i některé z nejúrodnějších oblastí (byť zároveň taktně
zamlčovali, že jeho součástí měla být i zcela nepoužitelná poušť Negev, která
tvořila nemalou část z oněch 62 %).
Při zpětném pohledu bylo odmítnutí
tohoto (za mě celkem rozumného) plánu dost osudovou arabskou chybou. Protože,
jakkoliv jim tehdy přišel nespravedlivý, byl k nim daleko štědřejší, než
cokoliv, co přichází v rozumnou úvahu dnes. Kromě Gazy a Západního břehu
jim totiž přiřkl i nemalou část Galileje a ještě několik dalších území, která
dnes prakticky všichni považují za integrální součást Izraele. Muslimské země
se ale tehdy nechtěly smířit s ničím jiným než s maximalistickou
variantou. Tedy s tou, že žádný židovský stát vůbec nevznikne. Tento dosti
nesmiřitelný arabský přístup bohužel byl a je do značné míry jádrem celého
moderního dějství této tragédie. Historicky to byli spíše Židé, kteří byli
ochotní k ústupkům (byť to rozhodně neplatí pro všechny Židy – i Izraelci mají
mezi sebou větší než malé množství neústupných extremistů), což ale do budoucna
už vůbec nemusí být pravda (jak si záhy ukážeme). Izrael se v čase mění a
troufám si říct, že spíše k horšímu, takže je dost možné, že Palestinci (a Arabové obecně) prováhali příležitost, kdy se s Izraelci ještě dalo celkem
rozumně jednat a mohlo dojít k nějakému (byť samozřejmě ušmudlanému)
kompromisu.
Arabské země se rozhodly zabránit
vzniku židovského státu násilnou cestou a prakticky okamžitě po vyhlášení
nezávislosti Izrael napadly. A to doslova ze všech stran. Z jejich pohledu
to nebylo vůbec nelogické, protože papírově měly Arabové tak obrovskou převahu
(jen samotný Egypt byl výrazně lidnatější než celá světová židovská populace, a to se k Egyptu přidalo ještě Jordánsko, Irák, Sýrie, Libanon, Saúdská
Arábie a Jemen), že věřili ve snadné vítězství. Proč se s někým dělit o
území a vymýšlet nějaký kompromis, když je ten někdo mnohonásobně slabší
než vy? Není lepší si zkrátka vzít úplně všechno?
Izraelská armáda na Golanských výšinách. (foto: Petr Holý)
Tehdy tedy tento postoj dával určitý smysl, bohužel řada Arabů jej už nikdy neopustila, a to přesto, že od té doby dostali několikrát šeredně na zadek, takže dnes víme, že jejich představa, že jsou tou silnější stranou konfliktu, byla a je zcela iluzorní. Naprosto tragická nekoordinovanost mezi státy Arabské ligy a vůbec kolosální vojenská neschopnost totiž vedla k šokujícímu izraelskému vítězství. Připomínám, že na straně Izraele skutečně nikdo jiný nebojoval (západní země sice vznik Izraele povětšinou podpořily, ale na pomoc mu nepřišly), a přesto dokázal tenhle maličký "nový" národ nad všemi svými sousedy zvítězit a vybojovat si svou existenci.
Pro nás je zajímavé, že kromě
židovského odhodlání stojí za vznikem Izraele také československé zbraně.
Většina zemí dodržovala zbraňové embargo, které uvalilo OSN (přičemž toto
embargo velmi zvýhodňovalo již vyzbrojené arabské armády), ale my Čechoslováci
jsme se nenechali nějakou trapnou mezinárodní organizací nijak omezovat a valili jsme Izraelcům všechno od pušek a nábojů až po stíhačky
(a trénovali jsme u nás jejich piloty). Tato pomoc opravdu nebyla jen
symbolická, ale naprosto zásadní – první izraelský premiér David Ben Gurion se později
opakovaně vyjádřil v tom smyslu, že bez československé vojenské pomoci by
židovský stát nikdy nevznikl.
Než se až příliš přechválíme, tak
by bylo možná dobré doplnit, že to s tou vojenskou pomocí Izraeli nebyl až
tak úplně náš nápad, protože v té době už byla zahraniční politika
Československa víceméně plně podřízená přáním Sovětského svazu (kterému přišla
podpora Izraele skrze svůj satelit bezpečnější variantou než podpora přímá). A SSSR doufal, že by se nově vzniklý židovský stát mohl stát hlavní komunistickou
oporou na Blízkém východě (měl k tomu totiž řadu předpokladů – hodně Židů
přišlo do Izraele z východní Evropy a nemálo z nich mělo ke komunistickým myšlenkám blízko). To se ale nestalo – Izrael se vydal
demokratickou a kapitalistickou cestou. Sověty to zklamalo natolik, že záhy
změnili strany a začali pro změnu aktivně podporovat arabské země (včetně
palestinských teroristů). I zde hráli Čechoslováci nemalou roli, ale o tom
zase až jindy.
A někde tady je začátek moderní
tragédie palestinského lidu, která trvá dodnes. Palestinci sami nazývají tuto
událost zásadně jako Nakba (Katastrofa). Bezprostředně po válce opustilo
současné území Izraele asi 85 % původní arabské populace (tedy nějakých
700 tisíc lidí). Další lidé odešli ještě před začátkem války samotné
v důsledku vzájemného židovsko-palestinského násilí, které se naplno
rozběhlo ještě během britské správy.
Nově vzniklá izraelská vláda se
příliš netajila tím, že jí palestinský exodus usnadňuje život, takže se nijak
zvlášť nesnažila jen zastavit. Radikální sionistické organizace se jej naopak
rozhodly (už před válkou) podpořit cílenými masakry, které měly vyvolat mezi
Palestinci strach a přinutit je k odchodu (třeba vraždění ve vesnici Dejr
Jásín, která hraje v Palestině podobnou historicko-symbolickou úlohu,
jakou mají v Čechách Lidice). Dobová arabská propaganda židovské násilí
významně přeháněla a zveličovala, což se jí paradoxně značně vymstilo,
protože jí mnoho Palestinců uvěřilo a uteklo, takže sama o sobě velmi přispěla
k výrazné proměně demografických poměrů v Izraeli. Paradoxně nejvíc
to vyhráli ti Palestinci, kteří se nezalekli a zůstali v Izraeli, protože
získali (nakonec) plné izraelské občanství a dnes žijí v jediném (stále
ještě) skutečně demokratickém a asi nejlépe funkčním státě na Blízkém východě.
A teď k tomu, proč považuji
Palestince vlastně více za oběti svých muslimských soukmenovců než samotného
Izraele. Arabské země, které celou válku vedly formálně v zájmu "práva
palestinského lidu na sebeurčení", obsadily některá území, která byla plánem
OSN vyčleněná pro vznik palestinského státu (Egypt obsadil Gazu a Jordánsko
Západní břeh). Izrael si na tato území tehdy nekladl žádný nárok a nezávislý
palestinský stát tu tak mohl bez problémů vzniknout už v roce 1949. Místo
toho ale Egypt a Jordánsko palestinská území na férovku anektovaly, čímž dost
jasně ukázaly, o co jim v dané válce doopravdy šlo. O prachsprostou územní
expanzi (je to dost podobné, jako když Rusko invazí na Ukrajinu jen "chrání
ruskojazyčné obyvatele na Donbase").
A ta největší absurdita přijde teď.
Palestinští uprchlíci z roku 1948 zůstávají uprchlíky dodnes. Mají
mezinárodní status uprchlíka a mnoho z nich žije v "uprchlických
táborech". Jsou to nejdéle prchající lidé v moderních dějinách. Přičemž
samozřejmě platí, že velká část původních uprchlíků ze 40. let už dnes buď
nežije, anebo jsou už ve velmi pokročilém věku. Status uprchlíka tak po nich
podědili jejich děti, vnoučata a pravnoučata.
Okolní muslimské země totiž od počátku
nejevily žádnou velkou ochotu tyto lidi, kteří uprchli před "zrůdným sionismem"
integrovat a trvale usídlit na svém území. Místo toho je (v zásadě záměrně)
udržují ve stavu permanentní neustálenosti, aby je mohli využívat ve vlastních
geopolitických hrátkách.
Podle mezinárodního práva má Izrael
povinnost těmto lidem umožnit případný návrat (je na to mj. Rezoluce
Valného shromáždění OSN z roku 1948). To je ale dnes už dosti iluzorní
varianta. Jejich vesnice a města už dnes z větší části buď vůbec
neexistují, anebo byly dosídleny židovským obyvatelstvem. Jinými slovy, pokud
by se tito lidé měli vrátit, tak by to znamenalo nové vysidlování
a přesidlování. Židovský stát se navíc úplně netváří, že by byl ochoten
tyto lidi přijímat zpět.
Mimo jiné i proto, že by to dost
radikálně změnilo jeho demografické poměry. Zatímco kdysi jich uprchlo 700
tisíc, dnes je palestinských uprchlíků už 5,6 milionu. Izraelců je necelých 10
milionů a část z toho jsou izraelští Arabové. Čistě proto, že ti původní
uprchlíci měli děti, jejich děti měli děti atd. Tito lidé by se tak "vraceli"
do země, ve které naprostá většina z nich nikdy nebyla (a ani jejich
rodiče v ní nikdy nebyli, vlastně často ani jejich prarodiče...). A vraceli by se do domů, které už neexistují, anebo v nich už po generace
bydlí někdo jiný. Je to asi podobně realistická záležitost, jako by se mělo
v roce 2023 vrátit do Sudet 8 milionů potomků původně odsunutých Němců.
Přesto mnoho muslimů stále
deklaruje právě tuto fantasmagorickou variantu jako jedinou přijatelnou
možnost. Arabské země (přesněji muslimské země, protože v nich samozřejmě
nežijí jen etničtí Arabové, ale trochu si to zjednodušíme skrze jazyk) jevily
od počátku minimální ochotu integrovat palestinské uprchlíky do vlastních
společností. Např. v Libanonu Palestinci nikdy nedostali možnost získat
občanství a stále (po více než 70 letech!) nemají pořádný přístup na pracovní
trh, ke zdravotní péči, vzdělání atd. Něco podobného (byť v různé míře a v různých dobách) platilo a platí i pro Jordánsko, Sýrii a další země, kam
Palestinci původně uprchli. Dokonce i na Západním břehu a v Gaze (tedy na
palestinském území) se jasně rozlišuje mezi "původním" palestinským
obyvatelstvem a palestinskými uprchlíky a místům, kde žijí uprchlíci, se dodnes
říká uprchlické tábory (přestože po 70 letech už je to prostě jen další
regulérní palestinské město či vesnice).
Řada Palestinců tak stále žije v
"uprchlických táborech", kde jsou odkázáni na pomoc mezinárodních organizací.
Zejména UNRWA, což je samostatná agentura OSN pro palestinské uprchlíky
(zatímco všichni ostatní uprchlíci světa spadají pod jinou agenturu – UNHCR).
Jenom abychom to zdůraznili – máme tu lidi, kteří se narodili v Libanonu.
I jejich rodiče se narodili v Libanonu. Často i jejich prarodiče se
narodili v Libanonu. Jejich praprarodiče uprchli z území dnešního
Izraele. A tito lidé jsou formálně stále uprchlíci, kteří čekají na "návrat
domů". Tedy do země, ve které nikdy nebyli. Ani jejich rodiče v ní nikdy
nebyli. Ani jejich prarodiče... no, nebudeme se opakovat.
Hlídkový vůz mise OSN UNDOF na izraelsko-syrské hranici na Golanech. V pozadí fotky už je Sýrie, kde v době, kdy jsem toto fotil (2013) zuřila nejbrutálnější fáze občanské války. (foto: Petr Holý)
Muslimské země odmítly tyto lidi integrovat i přesto, že jsou to lidé hovořící stejným jazykem, mající obvykle velmi podobné kulturní zvyklosti. Někteří zlí jazykové tvrdí, že žádný palestinský národ vlastně ani neexistuje, protože ještě počátkem 20. století nebyl mezi Araby, geograficky žijícími na území britského mandátu Palestina a Araby v jeho okolí takřka žádný zaznamenatelný rozdíl. To dnes už, myslím, neplatí, palestinský národ dnes už reálně existuje, ale je vlastně produktem židovsko-palestinského konfliktu. Celý arabský svět tak dlouho mluvil o "svébytnosti" Palestinců, až se opravdu svébytnými stali.
Muslimské země měly k udržování
Palestinců v trvale "uprchlickém" statutu několik důvodů. Jednak měly obavu
z proměny vlastních demografických poměrů (což je ještě jakž takž
pochopitelné v Libanonu, jehož politický systém dost delikátně balancuje
různé etnické a náboženské proudy, méně už v dalších zemích). Ale hlavně
jim vyhovovalo udržovat Palestince ve stavu permanentní nepermanence a dělat
z nich trvalé oběti.
Palestinská otázka má
v muslimském světě velký mobilizační potenciál a řada muslimských vůdců se
ho nechce vzdát. Každý se chce tvářit jako ochránce utlačovaných muslimských
bratrů. Kdyby se palestinsko-židovský spor vyřešil (jakkoliv jinak než zánikem
Izraele), pak by o tuto mocnou kartu přišli. Palestinci jsou do značné míry
obětí této zvrácené politiky. Všudypřítomná propaganda (domácí i zahraniční) je
trvale přesvědčuje, že jsou obětí sionistické zvůle, že jejich neutěšenou
situaci nelze vyřešit jinak než znovuobnovením plné muslimské nadvlády nad
Svatou zemí.
Většina muslimů, kteří se tváří
jako jejich největší kamarádi, reálně dělají velmi málo pro trvalé zlepšení
životních podmínek a statusu řadových Palestinců. Místo toho jen přiživují
nekonečný konflikt, využívají palestinského utrpení k vlastnímu prospěchu
a mají zájem na jeho pokračování. Hamás a Írán sem patří v první řadě
(řada arabských zemí se nyní snaží, po sérii prohraných válek, své vztahy
s Izraelem postupně normalizovat, čehož využívá právě Írán, který přebírá
jejich bývalou agendu).
Výsledkem je značně radikalizovaná
palestinská populace, která nenávidí Izrael a Židy obecně. Generalizace jsou
samozřejmě vždy zrádné a je nepochybné, že mnoho Palestinců to takto černobíle
nevidí. Ale pokud napíšu, že radikalizace a nenávist prostupuje naprostou
většinou palestinské společnosti, tak se obávám, že se příliš nespletu.
Naprostá většina Palestinců zkrátka přijala onu identitu "trvalé oběti", kterou
jí vnucuje zbytek muslimského světa a svět a Izrael vnímá podle toho.
Naopak to ovšem neplatí. Izraelská
společnost jako celek je mnohem méně radikalizovaná a ochotnější ke kompromisům
než ta palestinská. Obecně lze říct, že izraelská společnost je zkrátka
názorově výrazně pestřejší. Mnohem více připomíná demokratické společnosti
západní, kde panuje velká pluralita názorů a přístupů. Izraelci mají mezi sebou
také bláznivé extremisty (a dokonce i teroristy), ale ti stále tvoří ve
společnosti menšinu. Většina populace zastává poměrně "středový" postoj: ráda
by celý konflikt vyřešila ideálně ke všeobecné spokojenosti a Palestincům v
zásadě nepřejí nic zlého. Existuje dokonce velké množství liberálních Izraelců,
kteří velmi aktivně odsuzují extremismus ve vlastních řadách, bojují proti němu
a snaží se Palestincům aktivně pomáhat. Naopak v Palestině je takových
lidí bohužel velmi málo.
Obávám se ale, že to, co jsem právě
napsal, už v blízké budoucnosti nemusí platit. Úroveň radikalizace
permanentně roste i v izraelské společnosti a výhledy do budoucna nejsou
úplně růžové. A teď se podíváme na to proč.
Poslední nádechy izraelské
demokracie?
Nevím, do jaké míry sledujete
izraelskou politickou situaci, ale pokud ano, tak víte, že Izrael se už nějakou
dobu nachází ve velmi hluboké vnitřní krizi. Která by nám ve střední Evropě
paradoxně nemusela být až tak nepovědomá. Současnou izraelskou vládu vede Benjamin
Netanjahu, což je člověk, který si prošel něčím, čemu asi začnu pracovně říkat
"Ficova cesta". Je to veterán izraelské politiky, který už stál v čele
několika vlád, které byly sice silně pravicové (a vůči Palestincům obecně
"tvrdší"), ale bývalo to obvykle v nějak "přijatelných" mezích.
Pak byl Netanjahu obviněn
z korupce a Bibi (jak se mu přezdívá) si rychle spočítal, že když vám
hrozí vězení, tak je výrazně lepší být u moci, než čelit soudu z pozice
řadového občana. Jelikož se do vládnutí s ním (mimo jiné právě díky onomu
obvinění) nikdo normální příliš nehrnul, seskládal Bibi vládu ze všech
"nenormálních" sil v izraelské politice. Jedinou matematicky možnou
variantou, která by mu dala v Knesetu většinu, bylo přizvat do vlády
všechny ultranacionalisty, náboženské fanatiky a jiné extremisty, kteří byli
k dispozici (a vzhledem ke zvláštnímu a fragmentovanému izraelskému
politickému systému, jich bylo k dispozici celkem dost).
Vznikla tak zřejmě nejradikálnější
vláda v dějinách židovského státu, o které se také někdy mluví jako
o "vládě kriminálníků". Kromě samotného obviněného Netanjahua v ní
totiž zasedli takoví "borci" jako je Itamar Ben-Gvir, což je člověk, jehož
trestní rejstřík je pravděpodobně delší než tento článek. Já vím, že je to u
příslušníka národa, který si prošel hrůzami 2. světové války, trochu zvláštní,
ale Ben-Gvir je v podstatě fašista, který v minulosti mj. otevřeně
vyzýval ke genocidě Arabů. Z mnoha věcí, za které byl v minulosti
souzen, lze zmínit třeba podporu terorismu. A tenhle řízek se stal
v Bibiho vládě ministrem čeho? Samozřejmě ministrem národní bezpečnosti!
Turisté se fotí s izraelskými vojačkami. Betánie Zajordánská na hranici Jordánska a Západního břehu. Jde místo, kde byl údajně pokřtěn Ježíš. (foto: Petr Holý)
Ben-Gvir je pochopitelně pouliční extremista, který je pro jakoukoliv exekutivní funkci naprosto nekompetentní. Prakticky jediné, co ve své pozici dělá, je snaha o vyvolání další intifády svými spektakulárními procházkami po Chrámové hoře a dalšími otevřenými provokacemi muslimského obyvatelstva. Takřka všichni bezpečnostní experti se shodli na tom, že veškeré kroky tohoto ministra národní bezpečnosti vedou k výraznému snížení izraelské národní bezpečnosti.
Podobných "zajímavých" lidí je
v téhle vládě bohužel mnohem víc. Třeba "fašistický homofob" Becal'el
Smotrič (to označení jsem nevymyslel já, on se tak nazývá sám, ale je to vcelku
trefné), z korupce už nejen obviněný, ale i odsouzený Arje Deri (který si dokonce
odseděl dva roky ve vězení) a takhle bych mohl ještě chvíli pokračovat. Takové "hvězdné
obsazení" se samozřejmě hned začalo projevovat. Podle všeho to totiž mělo
neblahé důsledky i na průběh tohoto posledního tragického útoku. Ben-Gvir
a další radikálové v Bibiho vládě se totiž mj. zasloužili o to, že
byla nemalá část armády převelena od hranic s Gazou k ochraně
izraelských osad na Západním břehu. Kde musejí nebozí izraelští vojáci chránit
židovské extremisty, cíleně vyvolávající napětí v oblasti, před (částečně
oprávněným) hněvem Palestinců, kteří je zde výrazně přečíslují.
Jen pro kontext – při Šestidenní
válce v roce 1967 obsadil Izrael Egyptem drženou Gazu a Jordánskem držený
Západní břeh a začal je vojensky okupovat (z Gazy se později stáhl, okupace
Západní břehu trvá dodnes). Izrael tuto okupaci ospravedlňuje svými
strategicko-bezpečnostními zájmy. Tedy tím, že tato území mohou sloužit
nepřátelům Izraele jako nástupní plocha a bez kontroly této "nárazníkové zóny"
se židovský stát nedokáže ubránit případné agresi. Tato argumentace je
z hlediska mezinárodního práva krajně problematická (protože podobným
způsobem by se dalo ospravedlnit takřka cokoliv), ještě problematičtější (a
doslova protiprávní) je ovšem fakt, že Izrael začal na těchto územích stavět
vesnice a města, která dosidluje vlastním obyvatelstvem. Což je v rozporu
se ženevskými konvencemi, které něco podobného výslovně zakazují.
Řada izraelských vlád (Bibiho
minulé vlády zejména) toto ilegální osadnictví aktivně podporovala skrze různé
daňové úlevy, investice do infrastruktury apod. Jelikož ne každý Izraelec se
chce dobrovolně přestěhovat do vesnice, jejíž samotná existence je vlastně
válečným zločinem, je řada těchto osad (byť ne všechny) obývána židovskými
ultranacionalisty a náboženskými extremisty, kteří si mnohdy ve svém uvažování
a požadavcích v ničem nezadají s jejich kolegy z Hamásu (a právě
z těchto řad se lidé jako Ben-Gvir rekrutují).
Osadníci žijí v opevněných sídlech,
doslova obklopení mnohem početnějším (a jak už jsme zmínili značně
zradikalizovaným) palestinským obyvatelstvem, což musí být samo o sobě
stresující. O to víc je pozoruhodné, že mají někteří radikálové mezi
osadníky ve svém "obklíčení" potřebu onoho početnějšího protivníka opakovaně
provokovat. Buď různými naschvály (ničením úrody, litím betonu do studní
apod.), anebo rovnou teroristickými činy (občasným vražděním svých
palestinských sousedů). Palestinci si to pochopitelně nenechávají líbit a
oplácejí židovským osadníkům stejnou mincí. Čímž vzniká nekonečný koloběh
násilí a radikalizace.
I mezi Izraelci zkrátka najdeme
nemalé množství zfanatizovaných pošuků, jejichž cílem je vyvolat otevřený
konflikt a mnoho z nich žije právě v židovských osadách na Západním
břehu. V současné izraelské vládě sedí lidé, kteří podobné eskalační
aktivity otevřeně podporují a v minulosti se jich sami účastnili (jako
právě Ben-Gvir). Na ochranu těchto radikálních osadníků pak povolávají
izraelskou armádu. Jelikož zkušenost se službou v ozbrojených silách má
prakticky každý Izraelec, je IDF podobně názorově pestrá jako celé společnost. Paradoxně
tak jsou tak mnozí vojáci zcela normálně uvažující lidé, kteří s podobnými
provokacemi bytostně nesouhlasí. Ale musejí poslouchat rozkazy a stát mezi
židovskými fanatiky a obrovskou palestinskou přesilou. Ještě horší je, že
izraelští vojáci pak chybějí jinde, a to zjevně na místech, kde jsou potřeba
mnohem víc.
Ještě před útokem se ozývala řada
hlasů, že kvůli tomu, že armáda musí alokovat nemalou část svých zdrojů na
ochranu židovských extremistů před napětím, které sami vyvolávají, tak pak
nemusí mít dost lidí v jiných částech země na ochranu izraelských
civilistů před palestinskými teroristy. To se bohužel potvrdilo a tragické
důsledky tohoto faktu jsme viděli.
Plynou z toho dvě věci. Pokud
mají někteří lidé pocit, že je uřvaní extremisté "ochrání" před cizí hrozbou,
tak většinou to bývá spíš naopak. Oni tu hrozbu spíš umocní a vlastní
neschopností pak všechno jen zhorší. Podobně je to varování před volením
trestně stíhaných lidí do vysokých státních funkcí. Ten problém je totiž
v tom, že polici jako je Netanjahu, Fico, Trump, anebo Babiš, mají tak
silnou motivaci nevzdat se moci (protože vzdát se moci pro ně může znamenat
existenční ohrožení), že udělají doslova všechno pro to, aby se u moci udrželi.
Včetně toho, že budou ochotní se spojit s tím nejhlubším bahnem dané
společnosti, jen aby získali vůbec nějaké spojence. A nemají problém dekonstruovat
celý demokratický politický systém, pokud to bude sloužit jejich osobním
zájmům.
Bibi sám možná není náboženský
fanatik, ani ultranacionalista (byť úplné neviňátko to taky rozhodně není), ale
nemá problém se s náboženskými fanatiky a ultranacionalisty spojit, jen
aby se udržel v sedle (a vyhnul se tak potenciálními vězení). Když si
takové politiky zvolíte, tak to téměř nikdy nedopadne dobře a je pak hlavně
strašně těžké se jich zbavit. A to se bohužel vůbec netýká jen Izraele.
Jednou z prvních věcí, které
Bibiho šílený kabinet po svém nástupu připravil, byla velká justiční reforma. Její
přijetí by de facto znamenalo konec nezávislosti soudní moci v Izraeli.
Asi nemusím vysvětlovat, proč má vláda, která je zhruba z poloviny složená
z trestně stíhaných lidí, eminentní zájem na rychlém podřízení soudní moci
své vlastní kontrole.
Ta rozumnější polovina izraelské
společnosti naštěstí rychle pochopila, o co tady kráčí – nezávislost soudní
moci je totiž jedním ze základních kamenů demokratického zřízení. V Izraeli
vypukly masové demonstrace, kterých se účastnili mj. i příslušníci
bezpečnostních složek. Mnoho Izraelců ukázalo, že jim na demokracii a vládě
práva záleží. Příslušníci speciálních jednotek a těžko nahraditelní
specialisté (třeba piloti) hrozili opuštěním armády, pokud soudní reforma
projde. Vzdělaní lidé a experti z klíčových sektorů, na kterých je
postavená izraelská ekonomika (zejména hi-tech a IT), dali jasně najevo, že
raději zvolí emigraci, než aby žili v nedemokratické společnosti. Jaké
důsledky by jejich odchod měl pro izraelské hospodářství asi není tak těžké si
domýšlet, protože tihle lidé izraelské hospodářství doslova tvoří (a rozhodně
nebudou mít problém se uplatnit někde jinde).
Liberálně a demokraticky smýšlející
část izraelské společnosti, která kdysi tvořila jádro celého státu, se totiž
cítí už delší dobu ohrožená. Oprávněně. Může za to mimo jiné demografický
vývoj. Při samotném vzniku židovského státu udělali totiž jeho tvůrci jednu
osudovou chybu. Jejíž osudovost se ovšem projevila až s odstupem několika
generací.
Část izraelské populace tvoří
ultraortodoxní Židé (charedim). To jsou povětšinou náboženští fanatici,
kteří se radikalitou své víry nijak zvlášť neliší od salafistů na druhé straně
barikády. Tito lidé se nicméně těší ze strany státní moci až neuvěřitelným
výsadám. Nemusejí sloužit v armádě ani platit daně. Jejich náboženské
školy (ješivy) jsou často financovány státem, ačkoliv se v nich
neučí žádné sekulární předměty a (když to trochu přeženu), tak zde výuka
spočívá jen v opakovaném čtení Tóry (je to v zásadě dost podobný
přístup ke vzdělání, jako má třeba afghánský Tálibán).
V době vzniku Izraele bylo
těchto lidí jen pár, a tak to celé nevypadalo jako problém. Ale zapomnělo se na
demografický vývoj v čase. Ultraortodoxní rodiny mívají běžně osm nebo
devět dětí. "Sekulární" složka izraelské společnosti (tedy ta, která platí
daně, slouží v armádě a vůbec vytváří naprostou většinu HDP celého státu)
naopak kopíruje vývoj porodnosti, který známe z Evropy (tedy směřuje k úplnému
zániku). Do této sekulární složky pochopitelně počítám i umírněné věřící, kteří
sice věří v Boha, ale zároveň nemají například problém
s rovnoprávností žen a nechtějí během šábesu vypínat elektřinu
v celém státě. Počet ultraortodoxních Židů v populaci tedy v čase
doslova exponenciálně roste – dnes tvoří zhruba pětinu společnosti a během pár
desetiletí budou mít většinu.
To má samozřejmě důležité politické
důsledky. Ultraortodoxní Židé sice zbytku společnosti nijak výrazně
nepřispívají (nemají takřka žádné povinnosti), ale zato mají veškerá práva
(včetně práva volebního). Bez účasti ortodoxních stran už dnes v Izraeli
nejde sestavit žádná vláda, což prakticky znemožňuje jakékoliv okleštění
privilegií těchto radikálů.
Demokraticky a moderně smýšlející Izraelci
jsou z toho pochopitelně frustrovaní, protože mají oprávněný pocit, že
jsou to oni, na jejichž bedrech stojí bezpečnost i blahobyt celé země. Ale
zároveň vidí, jak Izrael směřuje k ovládnutí podobnými radikály. Díky
Bibiho vládě moc nacionalistických i fundamentalistických skupin
pochopitelně výrazně narostla.
Útok Hamásu proběhl v situaci,
kdy celý tenhle problém (včetně kontroverzní justiční reformy) zdaleka nebyl
dořešený. Kdy část armády a bezpečnostních složek (které z větší
části tvoří právě demokraticky smýšlející lidé) měla výraznou nedůvěru ke své
vlastní vládě. A kdy se obávaly o budoucnost jediné (víceméně) funkční
demokracie v této části světa.
Co se bude dít teď? Tak
bezprostředně se bude dít to, že Izrael musí na takto bezprecedentní útok tvrdě
odpovědět. Na tom se vzácně shodují všechny složky izraelské společnosti –
liberální i konzervativní. To zřejmě nepůjde bez nové (přinejmenším
dočasné) okupace Gazy izraelskou armádou. Pozemní útok se zdá nevyhnutelný,
protože jen ze vzduchu Hamás rozhodně zničit nejde. Bohužel pozemní útok na
Gazu je doslova vojenskou noční můrou.
Gaza je totiž jedno
z nejhustěji obydlených míst na téhle planetě. Ve válce na Ukrajině jsme
viděli, jak náročný je boj v městské zástavbě. Obránci zde mají velkou
výhodu, která do značné míry smazává početní i technologickou převahu
protivníka. V pásmu Gazy prakticky nic jiného než městská zástavba není. A
slovo "zástavba" je v tomto případě ještě eufemismus. Jde o místo natolik přelidněné,
že zde doslova stojí "domy na domech" – jde o neuvěřitelně nepřehledné
"megaměsto" plné často provizorních a lidovou tvořivostí vytvořených
dostaveb, přístaveb, tunelů apod. Je to zkrátka to úplně poslední místo, kde
chcete vést pozemní boj.
Památník izraelských vojáků padlých při válce v Libanonu. Severní Izrael. (foto: Petr Holý)
Izraelská armáda je tak mocná, dobře vybavená i vycvičená, že v tomhle střetu prakticky nemůže prohrát. Ale zároveň je velmi těžké si představit, že se to celé obejde bez značných ztrát na obou stranách. Vůbec největší budou bohužel asi ztráty palestinských civilistů. A rozhodně to nebude proto, že by na ně Izrael nějak záměrně cílil. Izraelci nejsou Rusové a na civilních ztrátách jim záleží (mimo jiné proto, že dobře vědí, že civilní ztráty plodí nové teroristy). Jen málokterá armáda světa se tolik snaží vyhnout civilním obětem jako IDF. Troufám si tvrdit, že izraelská armáda (na rozdíl od Hamásu) na civilisty (natož na děti) v naprosté většině případů záměrně necílí a individuální selhání v tomto smyslu bývají vyšetřovaná a (občas, bohužel ne vždy) také trestaná (každopádně nikoliv oslavovaná jako u Hamásu). Naprostá většina civilních obětí IDF bývala vždy "collateral damage" (při snaze eliminovat nějaký legitimní vojenský cíl nebylo možné se vyhnout civilním ztrátám), anebo důsledek omylů.
To samozřejmě neznamená, že by IDF byla svatá - zejména během velkých operací (jako je ta, která právě teď probíhá, anebo třeba Protective Edge v roce 2014) dochází i ze strany izraelské armády k řadě incidentů, které jsou přinejmenším problematické a někdy vysloveně zločinné a i zde občas vidíme snahu zametat věci pod koberec. Izraelská společnost je ale na podobné věci poměrně citlivá a existují židovské organizace, které se cíleně věnují porušování lidských práv na okupovaných územích a poctivě informují o kontroverzních akcích IDF a dalších silových složek (např. Be-celem, která je nicméně na můj vkus na IDF až příliš přísná). Obecně nicméně platí, že IDF patří mezi armády, které se snaží minimalizovat civilní ztráty a v některých ohledech v tom jdou mnohem dál, než jsou standardní postupy armád NATO (např. varování před leteckým úderem skrze telefonáty, letáky, či "klepání na střechu"; existence právní jednotky Dabla, která dává zelenou jednotlivým úderům). Americká armáda by se v tomto směru mohla od Izraelců učit (o té ruské raději vůbec nemluvím). IDF to tak občas schytává z obou stran - z jedné strany za to, že zabíjí nevinné civilisty, z druhé strany za to, že snahou o ochranu civilistů ohrožuje životy vlastních vojáků a výrazně usnadňuje život svým nepřátelům.
Bohužel je těžko představitelné, že by se současná operace obešla bez značných civilních
ztrát. To je dané jednak už zmíněnou přelidněností pásma Gazy,
ale také tradiční zbabělostí Hamásu, který se neštítí doslova žádné
zákeřné taktiky, kterou dokážete vymyslet (lidské štíty, dětští vojáci, bomby
v kočárcích atd.). Lidé z Hamásu opravdu nebojují v jasně
označených uniformách a využívají toho, že bude pro izraelské vojáky velmi
těžké vůbec rozlišit, kdo je, a kdo není civilista. Nevyhnutelné civilní ztráty
pak pochopitelně teroristé naplno zužitkují ve vlastní propagandě, což je jeden
z důvodů, proč jsem poměrně skeptický k tomu, že by bylo možné Hamás
zcela "vyhladit z povrchu země", jak o tom teď mluví izraelští politici.
Izraelci to samozřejmě nějak
ustojí, byť budou možná muset bojovat na třech frontách zároveň (v Gaze
s Hamásem, na Západním břehu proti povstání místních a na severu proti
libanonskému Hizballáhu. Protože se dá očekávat, že všichni nepřátelé
židovského státu využijí jeho oslabení ke koordinovanému útoku. Rozhodně ale
není současná situace něco, co by Izrael ohrožovalo existenčně.
Řešit se také určitě bude zapojení
Íránu, jehož rozsah se zřejmě teprve ukáže (někteří analytici už teď mluví o tom, že šlo vlastně o
íránský útok na Izrael, který fyzicky provedl Hamás). Když jsem byl v roce
2013 na týdenním studijním pobytu v International Institute for
Counter-Terrorism v izraelském městě Herzliya, tak jeden z místních
expertů odpověděl na otázku, co považuje za aktuálně největší bezpečnostní
hrozbu pro Izrael, že by místo odpovědi prvních pět minut jen stále dokola
křičel slovo "Írán", pak by dlouho mlčel a pak by začal vyjmenovávat další
hrozby. Asi věděl, co říká.
Víc by mě proto zajímalo, jaké
důsledky bude mít celá tahle akce pro budoucí izraelskou politiku. Nepochybně
se bude vyšetřovat masivní selhání tamních tajných služeb (které mají jinak
pověst těch nejlepších na světě). Podobný útok se totiž musel připravovat velmi
dlouho a podílelo se na něm velké množství lidí, takže to, že se někdo
"neprokecl", je doslova malý zázrak. Hamásu se musí nechat, že se mu podařilo Izraelce
dokonale zaskočit. Je to zvláštní, ale ne zcela bezprecedentní – v roce
1973 se s Jomkipurskou válkou podařilo arabským zemím v zásadě to
samé.
Zajímavou otázkou je, jestli něco
podobného může vůbec Bibi a jeho bláznivá vláda ustát. Logika by napovídala, že
ne, protože se to celé stalo "under his watch", přičemž se tenhle člověk
zároveň vždycky prezentoval jako někdo, jehož nejsilnější stránkou je, že
dokáže zajistit Izraeli bezpečnost (mimochodem věděli jste, že Bibiho starší
bratr Jonatan Netanjahu velel jedné z nejslavnější akcí izraelských
speciálních jednotek v ugandském Entebbe a jako jediný Izraelec tam tehdy
zahynul). Přesto máme z historie příklady, kdy podobné bezpečnostní
selhání lidem u moci spíše pomohlo (třeba Georgi W. Bushovi narostly po 11.
září preference do bezprecedentních výšin). Osobně bych si ale tipnul, že tohle
bude Bibiho definitivní konec a jestli je všechno zlé k něčemu dobré, tak
by to alespoň mohlo vysvobodit Izrael ze zajetí téhle ujeté a zjevně
nekompetentní vlády.
To se ale nestane hned. Teď totiž
není čas na vnitropolitické hádky. Ale až na ně čas přijde, bude mít Izrael
jednu z posledních možností zachránit svou skomírající demokracii. Nebo
přinejmenším oddálit její nevyhnutelný konec. A pro Palestince by to mělo být
také budíčkem, že čas na případný kompromis v tomto konfliktu se
nevyhnutelně krátí. Protože až budou proti sobě stát dva tábory, které jsou oba
ovládané extremisty, tak už bude jakákoliv domluva jen těžko možná. Pak bychom
si měli na podobné tragédie začít pomalu zvykat a naučit se je zase ignorovat.
Protože se bojím, že budou mnohem četnější.
Dovětek: Na úplný závěr možná ještě jedno
doporučení. Řada lidí si stěžuje, že se poněkud ztrácí v přehršli
informací a marně hledá spolehlivé, nezaujaté zdroje. Pokud si chcete udělat
lepší představu o historii izraelsko-palestinského konfliktu a záludnostech
vnitřní izraelské politiky, tak přesně na to se hodí knihy Marka Čejky ("Izrael
a Palestina" a "Judaismus a politika v Izraeli"). Nejsou sice úplně
nejnovější, ale pro získání základního přehledu myslím dosud v češtině
nepřekonané. Pokud chcete něco současnějšího, tak knížka Jakuba Szántó "Z
Izrastiny sláskou" je také velmi zajímavá. Z českých expertů
pak rozhodně doporučuji sledovat Irenu Kalhousovou z FSV UK. Na jejím
Twitteru (nebo X nebo jak to ten pošuk teď zrovna nazývá) najdete velmi
zasvěcené komentáře k současnému dění.
Pro nové texty na blogu sledujte facebookovou stránku Nihilista na balkonu.
LIMITOVANÁ NABÍDKA!
Kdo z Vás by měl zájem o knížku s podpisem autora a případným vlastnoručně (příšerným rukopisem) psaným věnováním, tak si ji může objednat v mém novém e-shopu.
Knížka obsahuje pětici satirických povídek k pobavení i k zamyšlení, které se věnují problémům současné společnosti (od dezinformací a politických manipulací, přes multikulturní soužití až po existenciální krizi).
Pro velký úspěch papírové verze je teď dostupná i jako audiokniha. Namluvila ji navíc plejáda hereckých a dabingových hvězd: Petr Čtvrtníček, Jana Stryková, Michal Holán, Vasil Fridrich, Petra Horváthová a Roman Mrázik.
Najdete ji v české (i slovenské) Audiotéce a také v Audiolibrixu.
Pro nové texty na blogu sledujte facebookovou stránku Nihilista na balkonu.
Moje knížka o příčinách ruského útoku na Ukrajinu a Putinově cestě k moci je nově k dostání i jako audiokniha. A to ve skvělém podání Gustava Haška. Myslím, že vzhledem k délce jsou moje texty ve zvukové podobě o něco snesitelnější.
Koupit si ji můžete v Audiotéce, Audiolibrixu a vůbec všude, kde se něco podobného prodává (třeba i u Alzáka).
Papírovou knížku, anebo e-book, si můžete koupit na stránkách nakladatelství Gnóm, případně kdekoliv v běžné knižní distribuci.